TROR DU PÅ GUD, OG PÅ SKABELSEN ?

Eller tror du, at en blomst - eller et barn - er skabt ved en kosmisk eksplosion . .

At TRO er ikke at VIDE eller FORSTÅ. Tro er tillid til noget vi måske aldrig vil kunne vide eller forstå.
Vi har behov for at tro, for troen hjælper os at finde vore naturlige grænser - og især at 'se', at der findes noget udenfor vore grænser !




Tro og videnskab er ikke modsætninger, for i de rette hænder er videnskaben en hyldest til det vi ikke ved, men tror på.
Mange mennesker har idag svært ved at TRO, fordi vi moderne mennesker at vant til, at vi skal VIDE alt - men det kan vi ikke. Selvom vi er teknisk dygtige og ved meget idag, er vi ikke nødvendigvis klogere, end mennesker altid har været ! Verdens sidste 'primitive' folk enten i junglen eller de sidste eskimoer, er dygtige til at klare sig under ufatteligt svære vilkår, hvor vi andre ville dø.



"Jeg tror på solen, også når den ikke skinner
Jeg tror på kærligheden, også når jeg ikke føler den
Jeg tror på Gud, også når han tier"
skrevet på en husmur i det krigshærgede Polen


Jamen, hvad er GUD ? Hvad betyder GUD for et moderne menneske ? Jo, Gud er Jesus, Jesus er Gud som er altings ophav og begyndelse. Og Gud lod sig føde som menneske til vores verden - som han havde lovet i Biblens Gamle Testamente, efter Adam og Eva havde gjort oprør og var endt i ulykke og smerte, som vi alle idag ! For mig er Gud Jesus som kom til verden, beskrevet så levende i Biblens Nye Testamente, som vores elskede bror og frelser, som overvandt døden for at hente dig og mig ud af dødens lænker.
Jeg taler med Gud, Jesus, hver dag, som en person der er ved min side - for Gud er overalt iblandt os. Og jeg ber' morgen og aften en bøn, og jeg siger TAK, mange gange, fordi jeg oplever at Gud, Jesus, indvirker og hjælper mig hver dag.


GUD viste sig for mennesker gennem sin levendegørelse, sin søn, som Gud lod blive født af en uskyldsren og ugift men 'trolovet' jomfru Maria. For Gud som har skabt universet er alt muligt. Marias trolovede Josef besluttede at støtte og følge Maria hele vejen, selvom han ikke var far til barnet Jesus.

Man kalder skabelsen af universet for 'Big Bang' - en gigantisk eksplosion. Men en gigantisk eksplosion kan ikke skabe noget, den vil kun splintre alt - med mindre en ufattelig kraft styrer det hele - GUD. Det er simpelthen den eneste mulighed, for ingen eksplosion kan sætte en bil sammen, en flyvemaskine, en blomst - eller et menneske ! En eksplosion kan heller ikke skabe kærlighed, forelskelse, eller glæde.

Kærlighed, forelskelse, og glæde er beviser på Guds eksistens, for uden det ville vi være kolde, hårde og livløse som sten. For som Jesus Guds søn sagde


Gud er kærlighed


Tror du på kærligheden, så tror du også på Gud - måske uden at du har tænkt over det. Når det bliver lyst om morgenen mens det er overskyet, så tror du også på Solen selvom du ikke kan se den, for dagslyset er jo et bevis på Solens eksistens.

Men hvis det nu altid havde været overskyet, ville du have svært ved at tro på Solen, og forstå hvad Solen er. Vi kan ikke forstå alt. Vi kan ikke forstå Gud, vi kan kun se Guds skaberværk og TRO på Gud.



















































De fleste tror på "et eller andet" men "strander" fordi de tager fornuften i brug. Det kan vi ikke, fornuften er et jordbundet instinkt, ligesom dyrene har deres, mens TROEN forbinder os med det overnaturlige. Men tænk :



Når du åbner for vandhanen og dejligt rent vand løber ud til enten at slukke tørsten, eller til et dejligt bad . . tror du da på grundvandet, som er usynligt for os dybt nede i jorden, og som vi må grave og bore efter ?
Når du går ind i en bagerforretning, tror du så på bageren ?
Når du går på biblioteket, tror du da på forfatterne ?
Når du går i et supermarked, tror du da på alle producenterne, eller på købmanden ?
Når du går i teatret, tror du da på digteren, og komponisten der skrev tonerne, eller arkitekten og konstruktørerne, og arbejderne, der byggede teatret eller operahuset ?
Når du sidder i et fly og flyver højt over skyhavet, med det mørkeblå himmelhvælv ovenover, tror du da at det hele bare er skabt af en gigantisk eksplosion ?









Mange siger også "Jeg kan ikke tro på Gud, når der sker så meget ondt i verden" - men det er jo at gøre Gud til en diktator og give Gud skylden for menneskers ondskab ! Gud har givet ethvert menneske frihed, til at finde hvad der er godt. Men når mange mennesker vælger at gøre noget ondt i stedet for, er det fordi disse mennesker har lukket af for Gud, er faret vild, og har lukket Djævelen ind ! Det kan vi alle gøre, uden at ville det, hvis vi ikke passer på ! Det begyndte i Bibelens første tid, med Adam og Eva, som gjorde oprør mod Guds trygge og perfekte verden - de havde ikke nok i det, for de ville være lige så kloge som Gud. Og dermed lukkede de djævelen, Satan, ind i Verden, og det er Satan, som regerer Verden, Satan gemmer sig et sted dybt i os alle, pas på ! Satan vil lokke os, men det vil ende i en katastrofe, det har mange mange erfaret. Det er døden.
Men Gud har lovet at genoprette sit perfekte Verdensrige, og knuse Satan, djævelen. Jesus kom for at fortælle os det, og at vi vil følge ham videre i Guds perfekte rige uden sorg og smerte, når vi følger ham. Det var et løfte Gud gav mennesker gennem Moses en dag i ørkenen, som det står i Det Gamle Testamente. Og at en 'Messias' (hebraisk Mašîª, og arabisk Al-Masi, "den salvede", betegner i de abrahamitiske religioner – jødedom, kristendom og islam – en religiøs frelserskikkelse) skulle komme for at hente os - og Gud kaldte den unge jomfru Maria, og Gud gav ham navnet Jesus.


Når du går under Solen eller stjernehimmelen, ser foråret hvor alting springer ud hvor der kun var frost og tristhed, når du ser ind i de tindrende klare øjne på et barn, eller hører barnet synge, eller mærker barnets kys på din kind - tror du da ikke på Gud som den universelle kærlighed der har givet hver af os en sjæl !

Sjælen er en gåde, diskuteret gennem alle tider. Men den kristne tro siger, at sjælen er en flig af Guds væsen, som Gud har lagt i hvert menneskebarn, at tage vare på i livet, og vende tilbage til Gud med, når livet er slut !

Hvis derfor vi forvilder os bort og fornægter Gud, er det et alvorligt tab og til sorg ikke kun for den enkelte sjæl, men en begivenhed som med tiden vil styrte Verden ud i kaos . . dette er en profeti forudsagt af filosoffer og mystikere gennem mange århundreder, lige siden kristentroen ved Jesus Guds søn varslede vores skæbne !














Men du siger, at du ikke kan tro på at der sidder en gammel mand med et langt hvidt skæg oppe i himmelen . . men hvem har også sagt at Gud er sådan ? Vi vil aldrig kunne se eller forstå Gud, for kunne vi det, var det jo ikke at TRO, for så VIDSTE vi jo. Det kan vi ikke, ingen kan se Gud. Derfor kom Jesus til verden for at fortælle os om Gud i et ganske enkelt billedsprog, som vores hjerne kan fatte, for at lede tankerne hen på det der ligger bagved, GUD som hersker over det universelle univers, en grænseløs kraft - og uendelig kærlighed, som vi ikke kan fatte, og Jesus begyndte med at helbrede og gøre mirakler som gav ham utallige tilhængere, og vi kan da stadig se alle tegnene på Guds eksistens overalt, skulle det være kommet af intet ?! Vi ved een ting: Intet kommer af intet! Vand kan ikke komme "af sig selv", alting kommer et eller andet sted fra.

En mægtig universel kraft som kan skabe verdensrummet med alle himmellegemer og livet på den enestående blå planet Jorden, det er miraklets "fader", kraft eller kilde, - vælg selv et udtryk.

Mange ærlige mennesker siger af et godt hjerte at de tror på Gud, "men ikke den med Marias jomfrufødsel . ." ! Nej, nok tror jeg på Gud, men at skabe et barn i en jomfrus liv, det kan ikke lade sig gøre !!
Jamen, er det ikke et slående udslag af menneskets lidenhed, manglende vid og konsekvens ? Jo, for hvis vi tror på en Gud som har skabt himmelen og Jorden og alt hvad der lever, hvad skulle dog så være i vejen for at denne Gud kunne gøre alt andet, altså også skabe et barn - sin søn - i en uplettet jomfrus liv ?!

Dermed gjorde Gud i Jesus, kristendommen, også et epokegørende bevis for alle kvinder, et forbillede i Maria, som han ophøjer til noget ganske særligt, over manden, - hvis kvinden følger Marias eksempel på kyskhed og renhed - grundlaget for at hundredtusinder kristne kvinder går ind i en nonneklosterorden ! Men også utallige mødre har uden tvivl stræbt efter, og levet op til Maria ! Kristendommen ophøjer derfor kvinden til et ideal !

Men på samme måde gør Gud vore sønner til noget særligt, for de skal gå i Jesu spor og vidne om, og forsvare sandheden, den eneste sandhed, nemlig at Gud er kærlighed, at Gud elsker os alle, og at vi alle med Jesus skal mødes med Gud igen - hvis vi følger Jesus ! Kvinden er menneskets renhed, sønnen er sandhedens vidne


Hermed har Gud skabt det højeste af alt: Det kristne ægteskab - i tryghed, fællesskab, glæde, lykke og fred, uden utroskab og svig ! Hvilke andre steder finder vi denne tryghed, fællesskab, glæde, lykke og fred ?!


Når kirkeklokkers "bedeslag" lyder 3 gange 3 slag, er det den ældgamle påmindelse herom, som siger:










* Herrens Engel bragte Maria det glade Budskab, og hun fødte ved Helligånden (Universets Kraft)

* "Se, jeg er Herrens Tjenerinde, det ske mig efter Dit ord" (Marias Hilsen)

* Og ordet (Gud) blev kød (Jesus) og har boet iblandt os, Hil dig Maria ! (Englens hilsen til Maria)






















Det hævdes, at universets stjerner alle bevæger sig væk fra hverandre, og det er tegn på "the big bang" en ur-eksplosion som satte det hele igang . . "satte det hele igang" . . men hvem satte det så igang ? Og hvoraf kom det, som blev til stjerner, sole, planeter, dyr og mennesker ?

Hvis det er sandt at universets stjerner alle bevæger sig væk fra hverandre, og det er tegn på "the big bang" en ur-eksplosion, kan man så forvente at det fortsætter, eller, at det hele vender, og stjernerne alle begynder at fare ind imod hverandre ? Hvad bliver der så af os allesammen. Og hvad får disse gigantiske kosmiske kræfter - som strider imod alt hvad vi ved, til at virke ?

Det er sagt af mange vise mænd, at med civilisationen mistede mennesket sin sunde fornuft . .
Civilisationen har gjort livet materielt bedre, givet os mange valg, lettet os mange byrder. Men vore hospitaler er overfyldt af syge og vi har flere mentalt retarderede end nogensinde - og patienterne bliver stadig yngre, også børn får "voksen"lidelser, stress, behandles for psykiske lidelser. Den slags er ukendt blandt naturfolk.
Hvorom alting er, naturfolk tror fuldt og fast, og forsømmer ikke at dyrke deres religion. Naturfolk lider ikke under alle de andre komplicationer, som følger med civiliseret levevis - deres børn er harmoniske og sunde, naturfolks børn græder ikke !
Jeg har levet i tæt kontakt med thuleeskimoer i tre år, og var med på isbjørnejagtrejse i over en måned, fuldstændig afsondret fra civilisationen eller andre mennesker. Hvad jeg især oplevede var, hvilken harmoni der rådede i familierne, og hvor godt sindet vænnede sig til denne "simple" form for livsførelse - selvom man som civiliseret individ savner hændernes sædvanlige gøremål. Det huede sind og tanker helt anderledes end en hverdag i civilisationen, med dens mange krav, urimeligheder og påvirkninger.
Også ens forhold til religion forandrer sig, man vokser sammen med naturen på en forunderlig, naturlig måde, oplever Gud nærværende bag alt i den nok så barske arktiske natur. Får een til at tænke dybt over skabelsens vidunder. Får een til at prioritere anderledes som civiliseret. Og dette fortager sig aldrig sidenhen, man forbliver tro mod skabelsens sandhed.




























Men hvad er GUD ? Det er næsten som at pege mod Solen eller Månen, vi kan diskutere i evigheder, men vi VED intet, eller meget lidt, og jo mere vi finder ud af rejser nye spørgsmål. Vi ved intet udover hvad der givet os i de skrifter fra gammel tid vi kalder biblen, fra Jesu ord, som siger at Gud er kærlighed, al magt på Jorden og i Himmelen, og at vi skal dele kærligheden med vore medmennesker, og være glade og trygge i troen på Jesus Kristus - gør vi ikke det er Gud ikke i os. Gud er i os, når vi følger kærlighedens bud "at elske vor næste som os selv" og det bud gik Jesus foran os alle i at demonstrere, i sin vandring på Jorden for 2000 år siden, og da han døde for vor skyld !


























Thor Heyerdahl, som sejlede på tømmerflåde over Stillehavet, svarede på nogle spørgsmål (man kan være enig eller uenig, men hans opfattelse af Skabelsen og Gud er ikke til at komme udenom):

Tror du på skabelsen ?
Det er ikke til at undgå. Man kommer ikke udenom, at der må have stået noget almægtigt bag The Big Bang, som var i stand til at skabe alt af intet. Der må nødvendigvis noget overnaturligt til at gøre universet naturligt for os, som solens stråler har placeret på en steril planet (Jorden var oprindelig øde og tom, en glødende kugle).
Vi blev født nøgne - bortset fra hår og skæg - for at være egnede til at kunne vade, med hovedet over vandet. Vi var rette i ryggen og med helt frie armbevægelser for at kunne springe i og svømme væk fra fjendtlige angreb fra landsiden. Vi overlod det til klatreaber og gorillaer at dele junglen med skovens vilde dyr; vi holdt os til strandkanten og flodlejerne, hvor der var en uendelighed af mad, reserveret naturens sidstfødte: Mennesket. Bordet stod færdigdækket i vandkanten og afventede kun menneskets fingre. Menuen var muslinger og skaldyr, gemt bag låg og lukke, men i endeløse mængder.
Selv Darwin indrømmede i "Arternes Oprindelse" at alene tanken om, at noget så kompliceret som øjet kunne være opstået gennem udvikling, ville have været i højeste grad absurd.

Tror du på Gud ?
Jeg tror på samme gud som Abraham, Jesus og Muhamed. lndianernes Store Ånd. Jeg tror, det ville være en ulykke for den civiliserede del af verden, hvis kirker, synagoger og moskeer lukkede. Det er ikke let for alle at få tovejs-kontakt med sit indre i støjen fra bilkøer og underholdningsprogrammer i et moderne samfund. Vi har brug for nogen til at minde os om, at der stadig fides en anden dimension i tilværelsen.

Er du kristen ?
Jeg er kristen, hvis kristendommen begyndte med Jesus af Nazareth i levende live og ikke med andre sidenhen. Jeg er kristen, hvis det dertil er nok at betragte ham som historiens vigtigste person og største tænker. En, som jeg tror har haft mere tovejs-kontakt med samvittighedens, intelligensens og intuitionens indre fjernstyring end nogen anden, siden muligheden for en sådan kontakt blev installeret i menneskenes hjerne.

Men tror du på treenighedens Gud ?
Jeg tror ikke, at Gud lader sig tælle. Man kan ikke tælle andet end det, der er materie - apostle og paver og bibler. Abraham talte ikke sin Gud, det gjorde Muhamed heller ikke og slet ikke Jesus, som protesterede, da nogen i ærbødighed tiltalte han som Fader. Der findes kun en Fader, sagde han, og det er vor fælles Fader i Himlen, vi er alle brødre.

Tror du på Bibelen ?
Jeg har læst den som en uhyre interessant samling af velbevarede skrifter fra oldtiden, ikke alle af samme værdi i dag. Selv har jeg hæftet mig mest ved begyndelsen af både Det gamle og Det nye testamente. Skabelseshistorien begynder med lyset og havet og er kronologisk rigtig som vi ser det i dag, fra fisk og fugl til dyr på land menneskene sidst. Det kan ikke være en tilfældighed, men må være et resultat af genialt ræsonnement eller velbevaret intuition.

Tror du på Helligånden ?
Jeg tror, det er Kirkens betegnelse for det, jeg kalder samvittighed og betragter som en tovejs-kontakt via ens eget indre. Videnskaben har ikke noget bedre ord for noget så mærkeligt og så vigtigt, som vi alle har og ingen kan finde.

Tror du på fremtiden ?
Den skaber vi selv, nu, mens der endnu er tid. Videnskaben er kommet så vidt, at den er i stand til at pille naturen og dens atomer fra hinanden. Det ville være fornuftigt, hvis vi lærte at sætte det hele rigtigt sammen igen, inden naturen selv tager drastiske skridt til at redde sig selv og os. Hvis jeg skulle ønske noget for fremtiden, så var det, at der blev sat punktum for stridighederne mellem alle trossamfund, og at alle, som tror på en skabende kraft bag naturen, vil anvende deres intelligens, samvittighed: intuition, Den hellige Ånd og alt, hvad der står l vores magt, til at få råd og hjælp til at tage vare på naturen, inden vi helt forstyrrer den store hviledag.

Tror du på dig selv ?
Den, der ikke tror på sig selv, kommer ingen vegne.

Enten er mennesket dumt, fordi det skaber civilisation og kalder det fremskridt. Eller Gud er dum, fordi han skabte en primitiv verden og sagde, at alt var godt.

Thor Heyerdahl, 1946





Thor Heyerdahl illustrerer her både hvad "tro" er, og kredser om hvad "Gud" er - ikke kristentro, men religiøst troende.

Vi kan kun "kredse om" hvad Gud er, tegne billeder af Gud. Vi ved det ikke. Og dog, Gud blev jo til et almindeligt menneskebarn, det vi fejrer julenat !
Gud-begrebet er uendeligt, uoverskueligt, det siger sig selv eftersom Gud var til før Verden var til.
Intet kommer af "intet" - vor fornuft siger enten, at Universet altid har fandtes - og så strider det mod al vor viden. Eller, Universet må være skabt af en overnaturlig kraft, og så strider det også mod al vor viden. Der er således kun een "forklaring" - Universet ER skabt, sådan "ser det ud" for os, altså fandtes der en skaberkraft, før alt andet, intet kommer af intet - selvom det driller vores forstand, eller vores trang til at vide alt !

Ligesom Universets omfang og udstrækning "driller" videnskaben. Engang troede man at himmelen var en kuppel henover en flad klode, nu ved vi "bedre", og dog - for jo længere vi nu kan se ud i Universet, jo stærkere kikkerter, jo endnu længere væk er dets "grænse" vi kan ikke se ud til Universets grænse, Universet anses for "uendeligt", og det er efter vor forstand noget nonsens, for vi ved alle at der ikke findes noget uendeligt - eller hvad ? Således driver Universet vores videnskab ud i filosofi og religion, det spirituelle, det overnaturlige, for der er ingen anden vej ! Hvis vi vil være kloge som "Vorherre" bliver vi dumme i vore egne og andres øjne !

Gud KAN skabe alt. Gud kan således også skabe alt her og nu, og skabe alt her og nu så det "ser ud som om".
Gud gør menneskers klogskab til skamme, Gud narrer "det kloge" menneske, videnskaben, "så det ser ud som om".
Men det virkeligt kloge menneske er den, som overlader Gud det overnaturlige, og ser Verden og livet som en gave. Hvis vi derimod splitter "gaven" ad og absolut vil "forstå", forsvinder gaven mellem fingrene, og vi står tomhændet tilbage, endnu fattigere end før !
Nogle mennesker tror på "udviklingslæren" - at vi nedstammer fra aberne, og ser mange træk som taler for en "udvikling" frem til mennesket. Men det er og bliver en gåde, hvor "overgangsformerne" er ! Der er aldrig fundet en "mellemting" mellem en hest og en fisk . . eller en abe og et menneske ! Der er lighedstræk, naturligvis - ører, øjne, mund, lemmer eller luffer osv. Men det beviser ikke at vi nedstammer. Der er så store spring i "udviklingslæren" at Darwin selv udtrykte sin tvivl om den !

Hvorfor ? Fordi Gud narrer "det kloge" menneske. Vi er ikke skabt som Gud til at forstå alt, og når vi prøver, bliver vi narret af vor egen dårskab - at vi tror vi nedstammer fra aber, eller at Universet er skabt af en kæmpe eksplosion "Big Bang" !
Eksplosion - af hvad, af hvem ? Kan en "eksplosion" skabe et ur, en flyvemaskine, eller en levende celle ? En eksplosion er destruktive eller splittende kræfter, ikke konstruktive !

Vi tror at vi ved, Verden er 12 milliarder år gammel, og gamle fossiler narrer videnskaben, for Gud kan skabe alt "så det ser ud som om", ligesom Jesus i bibelberetningen demonstrerer Guds magt og evne ved at forvandle vand til vin !

Og således skabte Gud sig selv som et "almindeligt" menneskebarn, i en jomfrus skød - Skabelsens Vidunder !
Og forsvandt fra verden på lige så forunderlig vis - i Påsken, omend meget grusomt - for at redde os fra vor egen "klogskab"s mørke og vildfarelser, som bare fører os i døden !

Ligesom skibet Titanic, videnskaben var enige, alle "vidste" at skibet ikke kunne synke ! Mennesket havde skabt et vidunder. Men så kom en dødelig ismasse på tværs, og verden blev lidt klogere - eller gjorde vi ?



Videnskabsmænd fortæller at "Verdensrummet ikke er uendeligt, det er ca. 13 milliarder lysår i diameter" - afstanden som lyset tilbagelægger i 13 milliarder år ! Men tænk nu bare logisk: Hvis verdensrummet ophører ved 13 milliarder lysårs diameter - , hvad er der så udenfor ? Bare tomrum ? Jamen, så er de 13 mia. lysår altså noget vrøvl, for selvom der var en mur eller en glasklokke, så fortsætter rummet på en eller anden måde, hvad ellers ? Vi kan ikke forstå det uendelige - vi må nøjes med at TRO ? Det vil altså sige at videnskab og fornuft hører op her. Kun biblen fortæller os hvad det uendelige er "uden begyndelse og uden ophør" og som altså har svaret på gåden om det uendelige - nemlig GUD !















For mig er Gud tre skikkelser:
Det universelle som favner det uendelige verdensrum, altså almægtig, kan alt - men er ufattelig.
Det leder til Guds anden skikkelse mennesket Jesus, et menneske der ikke var til at skelne fra os ! Men han var Gud, Gud skabte sig til et menneskebarn i en jomfrus liv så ingen kunne tro at en almindelig mand var far til barnet ! Og det gjorde han for at solidarisere sig med os og livets bryderier, og "hente os hjem" fra vildfarelsens veje ! Derfor sagde Jesus ganske enkelt "Følg Mig" - det vil sige: Tro på mig !
Guds tredje skikkelse er mere gådefuld "Guds Ånd" som er overalt iblandt os, også i os - hvis vi ikke bevidst trodser Guds bud om kærlighed, men så kan vi alligevel bringe Guds Ånd tilbage i os ved at fortryde og genfinde kærligheden til medmennesket, og til Gud.



























Udfra dette tror jeg også på slå hurtigt op i BiblenBiblens beskrivelse "en ny Jord hvor der ikke findes sorg og lidelse" også kaldet "himmelen" og "det evige liv", for Jesus viste det ved sine handlinger da han gik rundt i Mellemøsten for 2000 år siden, viste kærlighed og gjorde mirakler, og selv gik i forvejen for os, forsvandt efter døden på korset (henrettet fordi han sagde sandheden om sig selv) men kom tilbage og talte til sine venner og familie - i Pinsen.

Men hvad er dit syn på Skabelsen, og Gud ? Jeg vil gerne opfordre dig til at sende mig en mail hvis du vil komme med dit bud, eller hvis du mener jeg kan hjælpe dig med et spørgsmål. Så skriv til Kjeld Holsting









Lyt til dagens Morgenandagt i Københavns Domkirke som holdes alle hverdage - lørdag ringes ind med to klokker - og sendes på radio DAB P2 efter nyhederne kl.08 morgen, og samtidigt kan lydsiden, med smukke fotos fra domkirken, salme- og bibeltekster på skærmen følges på TV DR2. Andagten kan altid findes her på Internettet. Det skulle du følge når du kan, og gøre til en god vane. Det har jeg i det meste af 70 år ! Selvom jeg er katolik. Også Folkekirken har mange gode præster som jeg værdsætter.












Min tro skyldes for en meget stor del personlige oplevelser fra hele Grønland og Indlandsisen
Velkommen til mit Grønlands Galleri

ca 70 foto,  beretninger og panoramakort  m.m.








Jordens levende atmosfære, det omskiftelige skydække, havet og den tindrende ædle blå farve, verdensrummets perle, som aldrig har fundet sin lige trods mange århundreders nysgerrige iagttagelser af himmelrummets mylder af himmellegemer !

Jorden fotograferet fra den amerikanske rumfærge i 600 km's højde. Vi ser en cyklon, uvejr. Men ser også
en enestående perle i det isnende himmelhav, vort hjem dybt dernede i den forunderlige, blå atmosfære.
Livsbetingelserne som er skabt for os her, er i sammenligning med universets alder kun et kosteligt sekund

Side fremstillet af Kjeld Holsting, Nærum        Gæstebog        Postkasse