Ses bedst i fuldskærm, tast F11

**Far til fire fine drenge**
slædehund    slædehund       slædehundehvalp
At være far . . . er det bedste der kan gives en mand



Et Lykkeligt Bryllup. Og en lykkelig far med sine fine sønner Jess, Robert (ældste), og identiske, enæggede tvillinger Ebbe og Fini. 1986.

Fra første barn er på vej forandrer man sig, men fra det øjeblik man står med sit første barn er verden og en selv en anden, barnet fylder ens bevidsthed og ansvarsfølelse. Ægteskabet går fra tosomhedens lykke, til tifold lykke i fællesskabet om barnet. Jeg genkender ikke den omtalte "overgangskrise". Hvis man elsker sin hustru, ser man med fryd på hende og deres barn sammen.
Andet barn - og de følgende - er ikke bare en gentagelse, men en sum, som bringer lykken i ægteskabet til nye uanede højder. Og når endda et par enæggede tvillinger kommer, naturens mirakel og mysterium, ægget som af uvisse grunde deler sig, derfor to ens, så er nok højden nået som forældre. - Men naturligvis kan man kun elske sine børn lige meget.

Robert Henrik, 1971 Jess Martin, 1973 Ebbe og Fini, 1982


Nybagt far og isbjørnejæger, 28 år.... far til tvillinger, far til fire, 43 år .... mor 22 år med sin førstefødte


Ville være radiotekniker, men var ikke blandt de få heldige som opnåede en 'mester læreplads', selvom jeg var meget forud for min tid og byggede med de første transistorer på markedet allerede fra jeg var 12 år. Det var i 1955, før de offentlige uddannelser, så kun de ganske få ud af lange ventelister, der kom ind som lærling på værksteder, fik uddannelse. Bevarede alligevel interessen og opnåede senere videreuddannelse i video og computerteknik, og LORAN radiosender hos U. S. Coast Guard, New York, og fik mine bedste job som tekniker her og i Grønland, arbejdede således fra jeg var 43 år i syv år med den mest avancerede elektronik, dels som selvlært. - Skæbnens ironi ville, at jeg endte som nabo i Søllerød, Nordsjælland, med en af mine radio-kammerater fra barndommen, han havde bare været heldig dengang at få læreplads og endte som cheftekniker i tv-byen.
Som teenager var jeg også af en klaverlærer indstillet til optagelse på musikkonservatoriet, men forgæves, var ellers nået langt som pianist og spillede Beethovens sonater, men det er nu gledet i baggrunden, også fordi min gigt hindrer spillet.
Mine skuffelser som teenager bragte mig i stedet vidt omkring - fra postbud, fisker, ovnmand på stålværk, skovarbejder, isbjørnejæger på hundeslæderejser i Grønland m.m. - og otte år som ambulancefører / brandmand / røgdykker hos FALCK. Sluttede som pensionist i 20 år som taxichauffør i København. Drev sammen med min hustru reklamevirksomheden SPEKTRUM REKLAME der fremstillede farvekopier, og efter min hustru er død og mine sønner er sømænd, har jeg nu afviklet vores firma efter 20 gode år - gældfri.
Efter 4 år i Grønland og med opsparing kom jeg også godt igang med uddannelse til erhvervspilot (for egen regning), men stoppede da jeg købte hus til min ny familie, et svært valg, der var ikke penge til begge dele.
Nu har jeg dog trukket mig tilbage og nyder livet som folkepensionist med min nye bil købt for pensionsopsparingen. Vi har stadig vores dejlige amerikanerbil - lige så gammel som tvillingerne - den kører stadig som en drøm, automatgear, selvfølgelig, men bruger noget mere benzin end min 'spritnye' Hyundai. Amerikanerbiler har det fortrin sammenlignet med nutidens biler, at de er meget stærkt bygget, så da jeg engang blev påkørt bagfra, skete der intet med amerikanerbilen, kun med ham der påkørte mig . .
Mine interesser er først som sidst mine sønner, mit et og alt, som altid, deres fremskridt og trivsel.
Musik kan jeg ikke undvære og det spænder også vidt, fra middelalder til nutid (dog ikke ALT) men mest Monteverdi, Bach, Mozart, Beethoven og Schubert. Og med fortid i USA har country music også en særlig plads men jeg nød det nu bedre derovre i countrymusikkens naturlige omgivelser, hvor der er en masse radiostationer der ikke spiller andet end country&western.
' Elektronik - og computer - interesserer mig stadig - købte vores første videobåndoptager Grundig VCR 2000 med 2½ times optagelse, i 1978, har selv repareret den nogle gange, og den spiller endnu. Men alt teknik og håndværk interesserer mig - som jeg også har dyrket og udnyttet for at opretholde livet for min familie.
Byggede vort eget hjem - dvs købte et skønt, 150 år gammelt umoderniseret bondehus ude på landet (det var da jeg ofrede pilotuddannelsen), hvor jeg ene rev akt indholdet ned, gravede ud, byggede nyt op indvendigt, installerede el, sanitet, vand og centralvarme med oliefyr, ene mand, var min egen arkitekt og håndværker, uden hjælp. Her boede vi lykkeligt i 18 år mens børnene voksede op. Og jeg holdt selv vores Volvo i 20 år hvor den aldrig kom på værksted - ligeså en gammel campingvogn som bragte os 9 lange ferierejser og vildmarksoplevelser i Skandinavien.
Jeg har ofte tænkt om det var klogt at ofre pilotuddannelsen og i stedet blive 'gør-det-selv' husejer. Vi havde da en udmærket moderne lejlighed i det centrale Roskilde, men man må jo sommetider vælge. Jeg fik 1984 påny chancen for erhvervspilotuddannelse med garanteret job bagefter, men skulle betale et depositum på 100.000 kr, men de var bl.a. brugt på hus og byggematerialer. Og atter i USA fik jeg chancen for uddannelse og eget fly til 15.000 $. Men ventede først på at sælge huset, og da var der krise i DK var det ikke til at få solgt huset.
Også foto har jeg altid dyrket, både fotografering, fremkaldelse, og farveforstørrelser - i mørkekammer med kemikalier - nu foregår det så nemt på computeren med f.eks. CorelDraw, CorelPhotopaint.
Jeg rejste som knap 25-årig i marts-april 1969 ud på en månedlang, farefuld rejse på hundeslæde som isbjørnejæger sammen med thuleeskimoer. Jeg har skrevet en bog, og fremstillet en DVD-film om Isbjørnejagtrejsen.
Mit arbejdsliv strækker sig over mere end 60 år. Selvom jeg er født i København boede jeg kun her mine første 5 år, og er opvokset i Nordsjællland, kom tidligt i arbejde i marken, og som hyrdedreng.
Jeg både mangler og savner min søde, dygtige og flittige hustru. At være ugift er fattigt - men at miste 'sin bedre halvdel' - og børnenes mor - er et forfærdeligt tab som er svært at leve med, man kan ikke erstatte sin trofaste, betroede hustru med et 'nyt' forhold som mange prøver.


Mange har spurgt om det ikke var et stort arbejde med fire børn, det må da have været 'for meget' - men sådan har vi ikke oplevet det som forældre, det var en ufattelig stor GLÆDE. Vores børn er ønskebørn, vi har ønsket dem hver især - og fik så som 'bonus' to, eenæggede tvillinger. Jeg har været med i det daglige omkring dem lige fra begyndelsen, takket være skiftende arbejdstider, som en usigelig stor glæde, selvom det kunne koste nattesøvn. Vi har haft det sådan at jeg passede mit arbejde ude, og børnenes mor kunne være hjemme, så vi har ikke været det offentlige til byrde.

Vi er nok lidt 'gammeldags' vil nogen mene, for vi mener at børnene har det bedst hos deres forældre, for børn skal ikke bare "passes" som en hundehvalp, ingen nok så velmenende pædagoger kan erstatte barnets egne forældres kærlighed og omsorg. Et samfund som bygger på at en mor ikke kan være hos sine små børn fordi hun må ud og arbejde, er på gale veje - og børnene betaler prisen for denne moderne uorden. Og vi må sige at vi kun er blevet bekræftet, vores børn voksede op sunde, vellidte og harmoniske, rolige og glade.





Vores hus (og bilen som jeg købte da vi boede i Sverige) havde vi i 18 år.
"Der var så dejligt ude på landet . ."

Annonce: "Pænt og velholdt bondehus fra 1845, el og vand indlagt, ellers ikke moderniseret" (med 'das' toilet i udhuset, ved siden af en grisebås)
Et dejligt sted, ud til skov, enge og mose . . et godt bondehus med en stor have, til 75.000 kr. kontant - men gammeldags, og med firben i soveværelset,
så jeg rev ned, gravede ud og byggede nyt op. Her blev vi i 18 år.

Med min søde unge hustru som eneste hjælp gik jeg igang med at rive ned, grave ud, bygge nyt, føre el, sanitet, vand og varme, Robert i barnevognen.

Nu moderne toilet ! Centralvarme indvies ! Køkken og bad færdig ! 3 stråtækte huse nær os brændte, så fjernede jeg stråtaget. Værelser bygges i gips.


Tilpassede døre fremstilles. Gammelt tag kasseres. Vi vil ha' havedør, jeg saver gennem bindingsværk. Arbejdsværelse og fotoatelier på 1. sal


Vi udvider med nyt fyrrum til centralvarmen - reparerer bil i vores nye 'garage' . . og drengene hjælper med at bygge vores nye garage, lægge tag på

Robert og Jess fulgte med overalt. Senere var det tvillingerne Ebbe og Fini's tur til at følge med overalt. Sådan skal det være.

Robert lærer at cykle, jeg har Jess med på cykelsadlen. Jess ny cykel. Tvillingerne 'Knight Rider' cykler jeg bragte med hjem fra USA.


Volvo Amazon 1963 1,8 ltr. motor 330.000 kilometer slidt, gearkasse defekt. Gearkasse reparation, ny kobling, nyere 2 ltr. motor fra havereret bil


Falckredder, ambulance, brandmand-røgdykker & søredning, 'tålte mosten', men da vores søn blev ramt af en bil var jeg ved at dø af chock.

Døgnvagt i Falck. 24 timers udrykningsvagt, ambulance- brandmand og røgdykker. Året rundt, også juleaften, vi havde køkken og egen husholdning på stationen. Ofte havde vi hustru og børn med på stationen. Et mandesamfund når det var bedst. FALCK Brand- ambulance- og redningsstation, søredning, dyreredning i landbruget. 6 ambulancer, 3 slukningstog, stigevogn, vandvogn, terrængående pumpevogn, miljøvogn, tung kran-bugseringsvogn, 2 terrængående bjærgningsvogne, ladbiler (fejeblad), autohjælp, havgående redningsbåd. FALCK som det gode gamle Falcks Redningskorps. Min historie
Drenge følger deres far på arbejde, Robert og Jess var med hvor det lod sig gøre, på Falckstationen, i kranvogn, og her Jess og Robert i redningsbåden.


Farmand roder stadig med elektronik - siden drengeårene - her B&O Spolebåndoptager.
Robert og Jess kigger med, her og på fars job, Videoværkstedet - og lærer noget !

Tvillingerne er kommet ! Jeg udvider huset, for at vores elskede tvillinger kunne få eget værelse

Med Robert til tops og lægge tag efter ombygning og udvidelse.
Ombygningen tog 1 måned, så var det klaret. Farmand ene mand.


Vores udflugtsmål, Kronborg og det gl søfartsmuseum inde på slottet - og så ud at se på skibe (også Langelinie i København). Det gik i blodet.

Huset færdigt inde og ude - og Legehus med tårn og 'hemmeligheder'. Vi boede godt her 18 år, indtil tvillingerne skulle i skole ...

Mit 'svendestykke' som enlig husbygger. Nu svigtende helbred, og vores 27 år gamle Volvo var rustet op - og uden bil kan man ikke bo her.

Vores eget dejlige Frilandsmuseum

Men vi havde 18 gode år herude. Og det VAR langt ude på landet, langt fra by og muligheder. Bil var nødvendig.


eenæggede tvillinger, Vorherres mirakel
Eenæggede identiske tvillinger 1½ år - ikke resultatet af kunstige indgreb som giver 'almindelige børn' men Vorherres mirakel hvor et æg deler sig.
Fotograferet uden deres viden, jeg stod bag et træ. Eenæggede tvillinger er en oplevelse, de får samme ideer på samme tid, og holder altid sammen.


"En masse ture, lange vildmarksferier med campingvogn, indrettet med køkken, bad og toilet"
På Himmelbjerget
På fiske- og telttur med mine to store drenge Robert og Jess til Fyn og Jylland, H. C. Andersens hus, Jellingstenen, Heden, Himmelbjerget, og Legoland



En fjeldtop i Norge
Ni lange ferieture med campingvogn i Sverige - Norge - Lapland - vildmark, det er ferie, campinglivet går i blodet. Med Robert og Jess til tops i Norge.
Lidt inspireret af Disney tegneserie om Anders And og nevøerne på vildmarkseventyr, den var jeg meget optaget af som dreng. Som voksen oplevede jeg langt større vidder end jeg havde drømt om, og nu gjaldt for mig at mine drenge fik oplevet natur og storslåede vidder, men hvor vi havde alt med os i campingvognen. Først med Robert og Jess, plus tvillingerne i overkøje. Men så blev det Amerika, vi forlod Europa.

Skrækøglernes Dal, Kongaö, Röstånga, Sverige . . fortidsmennesket i naturen . . . 'Allemansrätten' det frie campingliv i Sveriges vildmark
dinosaur park i Sverige menneskets forfædre det fri campingliv i Sverige

Tännfossen, Midtsverige, nordeuropas største vandfald, 45 meter . . . højfjelds vandring og søbad . . . . fri campingferie er perfekt
Tannfossen, Midtsverige højfjeld vandring og søbad Frit Campingliv er perfekt

Men man skal ikke være bange for lidt regn . . . .                      primitive bjergveje . .                          . . og myg                                                            
Camping glæder camping, primitive bjergveje 'slangen i Paradis' - myg
Vi har aldrig boet på campingplads, kun frit for os selv når vi fandt et sted der passede os, sådan gør mange, og det er tilladt i Nord-Scandinavien.

Fri camping med campingvogn

tvillinger på vildmarks eventyr tvillinger på ferieeventyr

Vores sidste 'vilde' langfart med campingvogn til Sverige - Norges øde fjeldverden . . i april 1986 eksploderede det sovjetiske atomkraftværk Tjernobyl og sendte radioaktivt støv mod Norge-Sverige mens det for Danmark lykkeligvis takket være vores vestenvind ude fra Atlanterhavet drejede i en bue udenom. Planter, søer og vandløb blev forurenet. Laplands fjelde fik konstateret foruroligende radioaktivitet ophobet i rensdyrenes kød og pels. Vores urørte, rene fjeldverden var ikke mere så tiltrækkende. Vi kørte nogle kortere ture i Sydsverige. Men vendte os herefter mod Amerika !






fire stjerne brødre
"Hans Christian Andersen" i Central Park, New York - kendt og elsket af alle amerikanere. Her oplæses HCA eventyr for publikum
af kendte skuespillere fx også engang vores Victor Borge, og Danny Kaye - gratis, børn klatrer op og krammer den blankslidte statue.



Happy New York, Manhattan, 5th Ave
Manhattan, New York opleves bedst fra helikopter - men allerbedst
fra skosåler . . mens man går Streets & Aves - det koster ikke meget.
Og når de små bliver trætte tager man dem på skulderen, en på hver - og jeg fik flere øjne end præsten.

New York, Manhattan
New York, Manhattan
, enestående magi, alverdens liv og puls, blandt millioner på et fortov, og skønne grønne parker.
Nogle sagde 'det er ikke noget for små børn at rejse med i det store land, de har det bedre ved at "blive passet".
Men det så vi som at svigte vore børn. Og vi fik en strålende ferie sammen, en stormende succes, også år efter, og igen. Vi 'indtog Amerika'.



Touring beautifull U.S.A.


Washington DC, White House


George Washington Monument, Washington D.C., Obelisken omkranset af 50 amerikanske flag





GUDS LAND hvor slidsomme, nøjsomme, ydmyge nybyggere i 16'hundredtallet oprettede dette land I GUDS NAVN)


Blue Ridge Mountain, Virginia
Blue Ridge Mountain - Shannandoa Valley - The Appalachian, Virginia, USA . . skønnere kan det ikke blive.



Cumberland Falls, Kentucky, the wild heart of Amerika. Et godt besøgt turistmål for amerikanere.





Tvillingerne ved Amerikas 'dåbsattest', Kentucky

Hjertet af Amerika. . Her blev i 17'hundredtallet det vilde indianerland indtaget som det første vest for bjergene, af
indianerkrigeren og pioneren Daniel Boone. Herfra bredte nybyggerlandet sig mod vest gennem skov og over store græsstepper.



Et præriefort som tilflugt i indianeroverfald, for nybyggere der vovede sig herud. Man var selvforsynende, lige fra sæbe og klæde til krudt og kugler.


"Right to bear arms". Jeg prøver et 9 mm 'cowboy gevær', Jess en 9 mm pistol. På "Gun Show" fandt jeg mit Garand soldatergevær tilsalg for 45 $.
Der lød den herligste country & western music allevegne, pigerne ser ud som rigtige piger, og 1 ltr. whiskey kostede $2½ (15kr)

Lake Cumberland, Kentucky
Det østlige Kentucky er et tæt vildnis af jungle, krat og klipper hvor folk af indianerblod bor i små lejre og går på jagt med bue og pil.

Mammoth Cave grotter, Kentucky

Dybe grotter og underjordiske søer og floder strækker sig hundredvis km under landskabet, man kan fare vild og forsvinde



Drengene elskede dette ulmende, hemmelighedsfulde amerikanske vildnis.


Junglevandring mellem eksotiske træer, skildpadder, giftslanger, ildfluer og kæmpesommerfugle.


Her begyndte tvillingerne deres skolegang og lærte engelsk på en måned.

'Super Kids', skolens og forældreforeningens præmie
Skolens og forældreforeningens præmie "SUPER KIDS" for flid, dygtighed og kammeratskab.

base ball games
Også de to store, som afsluttede deres skolegang med kørekort til bil !


Junior Fire Marshal, skoleundervisning i brandsikkerhed, Somerset, Kentucky


to hvide prinser . .
Hvide prinser på den hvide hest . . børn / tvillinger er mere værdsat og respekteret i USA


Danmark er mere en ørkenvandring hvor børn svigtes af det offentlige, overlades til sig selv i trafikken osv


Søllerød (Rudersdal) Danmark 1993, vores 23 års bryllupsdag - og min 50 års dag, med vores fire fine drenge. Endelig fandt vi 'vores sted'.


Isbjørnejægere i Søllerød . . vi har besøg af mine venner og 'eskimoiske slægtninge' fra Thule, faren var dreng dengang, hans dreng har her min film


En hvid kanin ligner jo en rigtig snehare i Thule

Vi holder 'rejsegilde' for vores terrasse, kanin på græs. Vores reklamefirma "SPEKTRUM" i fulde omdrejninger - vores dejlige hjem i Søllerød-Nærum.





Jess og tvillingerne besluttede sig, Jess kunne påbegynde uddannelsen hos A. P. Møller straks med sømands grunduddannelse på Kogtved Søfartsskole, tvillingerne var 13 år og måtte vente 5 år, gøre skolen færdig og gennemføre matematisk studentereksamen. De holdt ved og 2001 kunne de begynde grunduddannelse på Kogtved Søfartsskole. Derefter udmønstrede de to som kadetter, den ene på KNUD MÆRSK, tvillingebror på 'tvilling'skibet CLIFFORD MÆRSK. Ti år senere sejlede begge ud som dual-officerer, styrmand og maskinmester. Idag er Jess Kaptajn, tvill. Dual-Chief Officerer.




1997. Alenefar med mine fire fine sønner af 27 års ægteskab





En af de sidste ture med mor, ved Næsseslottet, Furesøen, Holte.


Sømænd hjemme på en tragisk Landlov


Studenter
Student 1994 Studenter 2001 High School graduation 1989


tre brødre Holsting
Tre brødre, dec. 2005. Alle topuddannet Skibsfører / Dual Skibschef.
Idag er Jess Kaptajn i Mærsk Line. Tvill. Ebbe og Fini Dual-Chief Officers, Overstyrmænd.




Tvillinger mødes på ruten, og lægger til kaj lige efter hinanden
sendt hjem som MMS via mobiltelefon
Fotograferede den andens skib, sendte billede hjem via mobiltelefon

tvillinger
Tvillinger styrmænd og maskinmestre. Alt det mest moderne elektroniske udstyr bruges - og observation med sekstant og beregning med nautisk tabel holdes vedlige. Rute indtegnes i søkort, indkodes i Autopilot som kan styre skibet, ligesom i fly. Idag bruges elektroniske søkort som tilføres alle rettelser.


Jess med verdens største skib til 5-års tjek, afrensning og nymaling i dok. 400 m langt (der står en mand i cirklen).


Jubilæum, 10 år, for storebrors Skibsførereksamen, og tvillingernes Studentereksamen og start som kadetter i Rederiet A. P. Møller.


Jess Kaptajn på SVEND MÆRSK Europa - Fjernøsten. Det flotte sejlskib bag Jess (italiensk skoleskib Amerigo Vespucci) minde fra barndommen.
Senere fik Jess det nyere SKAGEN MÆRSK på Stillehavsruten rundt Asien - Amerika - New Zealand - Asien, herunder hans kontor og lejlighed.

Kaptajnens kontor og lejlighed i toppen af skibet. Telefonen har forbindelse via satellit. På skærmen i hjørnet følger han skibets sejlads.

2016 - 2017

Dual Chief-Officer, Overstyrmand Ebbe: Nybygget flydende boreplatform bugseret 350 km ud til olie produktionsfelt ved Newfoundland, Canada.
Dual Chief-Officer, Overstyrmand Fini: Søsætning, klargøring af nyt Supplyskib på værft i Norge, afprøvning og prøvesejlads. Afs. til Australien.

Dual-Chief Officer er en nyere dobbelt-uddannelse som betyder uddannet, certificeret både navigatør, styrmand, og maskinmester, maskinchef.

De tre brødre besluttede sig samtidigt, maj 1996. Jess startede i MÆRSK 5 år før Ebbe og Fini, som endnu gik i skole, Jess blev Kaptajn 2013.
Ebbe og Fini er også indstillet til Kaptajn, forfremmelser sker ved ledige kaptajn-job - men mange skibe er solgt og mange kaptajner venter på job.
I handelsflåden forfremmes officerer ikke 'automatisk', bag et skrivebord.


Kaptajn Jess Holsting og hans kollega ved klargøring og navngivning af nyt mega-containerskib Triple-E 2.generation, på værftet i Korea.
De to kaptajner som afløser hinanden, med hver sin besætning. Sejler nu MÆRSK LINE rute mellem England-Europa og Fjernøsten.


Skibe og hav 'gik tidligt i blodet'. Far 11 år roede ud med Kirsten - og skibsrejse England-Sydeuropa-Canariske Øer-Sydamerika og tilbage.
Min søn krydser under storebæltsbroen, og udnævnes til Kaptajn. Postkort, gaver og hilsner fra drengene, fra hele verden.

De sejler 'Over de Syv Have' (Lægger til i flere havne i disse*lande)
Angola, Argentina, Australien*, Bahamas, Bali, Belgien*, Borneo, Brasilien*, Brunei, Cameroon, Canada*, Caribien*, Chile, Columbia, Congo, England*, Elfenbenskysten, Filippinerne, Frankrig*, Ghana, Grønland*, Guinea, Holland*, Ildlandet, Indien*, Indonesien*, Island, Italien*, Jamaica, Japan*, Kina*, Korea*, Labuan, Malaysia*, Marokko, Mauritius, Mexico, Namibia, Newfoundland (Canada), New Zealand*, New Guinea, Nigeria, Norge*, Oman, Panama*, Peru, Pitcairn Øen (sydlige Stillehav), Polen, Portugal, Rusland, Scotland*, Senegal, Shetlandsøerne, Singapore, Spanien*, Sri Lanka, Syd Afrika*, Syd Korea, Sverige*, Taiwan, Tyrkiet, Tyskland*, United Arab Emirates*, Ukraine, Uruguay, USA*, Ægypten, Ækvatorial Guinea, Øst Timor





Vi vendte tilbage fra Amerika, og efter et par år i det gamle spændende skippermiljø i Dragør har vi nu boet siden i Søllerød - Nærum (Rudersdal)
på Københavns nordegn - lige nord for Dyrehaven, Mølleåen, Eremitagesletten

Søllerød ligger nær Mølleåen i 'det grønne område'
med Jægersborg Hegn og Skodsborg i øst, Vedbæk/Trørød i nord, Furesøen og Holte i vest og Mølleåen med Dyrehaven i syd
Ved Mølleåen, 'Industriens Vugge' Mølleåen ved Raadvad Kro Ved Næsseslottet, Furesøen, Holte Nærum, Jægersborg Hegn, Mølleåen Dyrehaven, Eremitagesletten og  jagtslottet Skitur, ved Eremitageslottet i Dyrehaven





Vores årlige traditioner sammen

Dyrehavsbakken Dæmonen, TIVOLI
Frokostbord på Dyrehavsbakken. Dinner og aften i TIVOLI ("Dæmonen" - prøv den !) farmand yderst til højre
Himmelskibet, TIVOLI Himmelskibet, TIVOLI rutchebanen på Dyrehavsbakken
"Himmelskibet", 80 m oppe i et let gys og en smuk udsigt ! Far og tre sønner i Dyrehavsbakkens 75 år unge rutchebane


Og en særlig oplevelse: Louisiana i Humlebæk, verdensberømt og uforudsigeligt Kunstmuseumsmiljø, og smuk skulpturpark i pragtudsyn over Øresund. Faste og skiftende udstillinger. En dejlig Café med varieret frokost og dinner inde og ude, i bedste selskab. Udvidede åbningstider efter øget tilstrømning. Et unikt internationalt miljø, som kalder det bedste frem i mennesker. Et absolut must !







far til tre skibsofficerer i Mærsk At drengene søgte ind i Rederiet bygger på flere ting, dels er vi en stolt, gammel søfartsnation, skibe har altid interesseret os. I mine drengeår var Søfart alment kendt i befolkningen, radioen spillede danske sømandssange. Selv har vi rødder i søfart. Som dreng gjorde jeg skibsrejsen rundt England - Sydeuropa - Canariske Øer - Sydamerika, og tilbage igen. Mine år i Grønland, Amerika, U. S. Air Force og Coast Guard har også gjort sit til at se udad i den store verden.

Jeg selv var meget tidligt meget optaget af flere ting: Først religion, beviseligt lige fra jeg var under 5 år gammel hvor Danmarks Radio hver morgen bragte Morgenandagten fra Københavns Domkirke ind i vores hjem på Frederiksberg, København. Da jeg var 5 år sejlede vi til Sydamerika, og da vi kom tilbage og boede i Nordsjælland fulgte jeg med min far i Folkekirken, i Asminderød kirke ved Fredensborg, og fra jeg var 10 år gammel blev det fremtidigt den katolske kirke og er stadig. Jeg sang i drengekor, i kirkekor.
Også musik gik jeg meget tidligt meget op i, blev tidligt klaveruddannet, spillede som teenager vanskelige Beethoven og Schubert klaversonater, studerede på egen hånd musikhistorie, og skrev mine egne små musikstykker. Og hertil kom så transistoren ind i mit liv, denne fantastiske nye elektroniske miniature komponent som snart totalt ændrede verden, jeg var 12 år gammel da jeg helt på egen hånd studerede bøger om den nye transistor, og begyndte at bygge miniature kredsløb, en radio i en lille tændstikæske. Soldatertiden og andre forhold greb ind, men jeg har bevaret og med årene stærkt udviklet interessen.

Så drengene har ikke fra fremmede at fordybe sig i deres interesser med imponerende koncentration og gennemføre deres ønsker og nå deres mål, helt på egen hånd uden at skulle tilskyndes til det. De viste også evner for ’fotografisk musikalitet’, så jeg kunne lære dem vanskelige stykker klassisk klavermusik, ved bare at vise dem nogle takter ad gangen, hvorefter drengene kunne spille det !

Drengene voksede op under billeder af de berømte polarskibe GJÖA og FRAM som nåede længst mod nord og syd - og inspireret af mine oplevelser bl.a. med hundeslæde på isbjørnejagt tusind kilometer gennem Nordgrønland og over Indlandsisen. Selv har drengene oplevet en del i Søværnet, Grønland og Island, og efter vi var flyttet til USA lærte de flydende engelsk på 2 mdr.

Utallige timer i Københavns Havn og på Langelinie, og Kronborg og Handels- og Søfartsmuseet, hvor vi så på skibe, er gået i blodet. Vi fulgte på afstand store skibe blive bygget på Burmeister&Wain værftet i København, mens vi boede på Dragør Nordstrand og fra vore vinduer så skibe passere.

1996 besøgte vi det nye A. P. Møller containerskib KNUD MÆRSK på Langelinie, da besluttede de sig. Deres 10 år ældre bror ventede forgæves på togt med skoleskibet Danmark (nu er han kaptajn i Mærsk Line) og havde i stedet taget en flot Højere Handelseksamen og butiksuddannelse og var ansat i NETTO, men sprang nu også til 'Syvstjernen', mens tvillingerne endnu som 13 årige jo gik i 6. klasse, og efter 9. klasses eksamen (public school i USA, privatskole i Danmark) tre år i gymnasiet til en flot matematisk studentereksamen på Virum Gymnasium, efter vi var flyttet nord for København - altså drenge der passede skole og gymnasie og bevarede beslutningen i 6 år indtil de kunne begynde søfartsuddannelsen.

Veneration for firmaet A. P. Møller var en afgjort faktor, som havde sit udspring i nogle uhyrlige olieforhandlinger med regeringen. Her havde vi et solidt, dygtigt foretagende overfor politikere der demonstrerede en himmelråbende inkompetence, som løb fra en aftale, og som i tåbelighed havde foræret Nordsøområder til Norge ! Disse begivenheder måtte få enhver rettænkende til at krumme tæer af skam. Så meget mere som A. P. Møller gik ind i 'olieeventyret' for at redde det på danske hænder, trods politikeres hån og ringeagt.

Hvorfor jeg ikke selv valgte Søvejen ? Godt spørgsmål, og svaret er mindst lige så godt: Jeg elskede skibe - bare at sejle, duften af skibet og havet. Men som ovenfor nævnt voksede jeg op med verdens geniale nye vidunder: TRANSISTOREN. En revolution der afløste 'radiorør' af glas og metalgitre med en glødetråd som drivkraft, mens den lille 3-benede transistor er et lille stk halvledermetal af f.eks. germanium eller silicium (strandsand) i princippet en ganske enkel kontakt som tændes / slukkes med en lav basisstrøm, men sat sammen i milliarder bliver til en kunstig hjerne der kan udføre hvadsomhelst vi programmerer den til, og som idag hersker overalt i husholdning, underholdning, kommunikation, industri, biler, fly, skibe, rumfart, og avancerede våben: DIGITALTEKNIK. Transistorer blev stadig mindre, og med mikroteknik opfundet i USA bygget sammen til hele mikro-"samfund" i mikrochips, Integrated Circuit, IC, med millioner af transistorer - mikroprocessorer, som på minimal plads kunne styre hvadsomhelst. Radiorør kunne det samme, men så fyldte apparatet bare et helt hus. Se på Teknisk Museum i Helsingør, her står DASK, en "elektronhjerne" fra 50'erne, min skoletids vidunder blandt drenge. For drenge har sikkert diskuteret den sidste ny teknik siden bue og pil blev opfundet. Jeg var meget ivrig med på det nyeste og byggede f.eks. en radio i en tændstikæske - før det var byggesæt, og man selv skulle finde løsninger. Jeg fandt en butik i 1950'ernes indre København som solgte billige japanske transistorer - de originale amerikanske transistorer kostede en halv formue. Men meget få troede mig når jeg præsenterede mine miniature vidundere. Transistorer var helt nyt og ukendt, og jeg blev lidt til grin når jeg fortalte mine kammerater om det ! Med tiden blev det til arbejde med computerteknik på komponentniveau, altså ned i mindste detalje med mikroteknik, som skete mere ved hjælp af 'sproget' Boolsk Algebra og Hex-talkoder, end med loddekolbe, og den overordnede programmering i hele computerprogrammer, forskellige programmerings-sprog-koder MASKINSPROG, COMAL og PASCAL, indlagret i en EPROM-'mikro-chip' - en helt ny måde at tænke på - en kunstig hjerne der kan udføre hvadsomhelst vi vil have den til.

Min første søn blev lige så grebet af teknikken, blev meget dygtig, byggede egne komplicerede digitale 'robotter', jeg hjalp ham igang på DTU, Ingeniør Akademiet i Ballerup - hvor han desværre stoppede.
De tre næste sønner valgte altså søen - som jeg også kunne have fundet på - og nu indbefatter det også arbejde i computerteknik ! Så hos os kender vi ikke til 'generationskløften' - vi er de bedste venner. Og mine sønner vidste hvad de ville, passede deres studier og forfulgte deres mål. Og jeg bakkede dem naturligvis op - meget interesseret.

Iøvrigt besluttede de tre sig mens de kunne vælge mellem de traditionelle to linier til søs: Styrmand (navigatør), eller Maskinen (maskinmester). Inden tvillingerne nåede gennem skole og studentereksamen, var den nye duale uddannelse blevet et krav (styrmand + maskinmester, dobbelt uddannelse !) og erstattede de traditionelle valg mellem bro og maskine. De fik intet valg, men fortsatte ufortrødent, og fik ved både Junior- og Seniorofficereksamen SIMAC ACADEMIET's højeste karaktergennemsnit, og præmier. De klarer sig også flot ombord sidenhen, på broen såvel som i maskinen, løser problemer som andre har ladet ligge, og som Uddannelsesofficerer for medsejlende kadetter.

De har oplevet Verden og Søfarten i op- og nedgangstider, ikke født med en sølvske i munden men opvokset med enlig far. Tvillingerne startede skole i USA, i hver sin 1.klasse, børnehaveklasse fandtes ikke, lærte flydende engelsk inden 3 mdr. og blev præmieret 'Super Kids'. Alle tre brødre seje, dygtige, selv-motiverede og loyale officerer i Rederiet A. P. Møller - Mærsk.

Flinke sønner med de bedste resultater
Dual skibsofficer Dual skibsofficer Overstyrmand

Alle tre Skibsførere, Master Marinere. Ældste bror Jess Holsting, Kaptajn.
Ebbe og Fini Holsting, Overstyrmænd, Chief Officers, Maskinchef/El-Installatør = Dual Skibschef
Med SIMAC Skibsofficers akademiets topkarakterer, og præmier for flid og interesse.
Instruktører, uddannelsesofficerer, og ulønnede i hvervekampagner til Skibsofficer





I Søværnet med inspektionsskibet VÆDDEREN, bro- og maskinvagt
Grønland Vest- og Østkysten, indenskærs / udenskærs, og Island. Søværnets topbedømmelser.







Hilsner fra mine drenge - fra hjertet, fra hele verden
Relief & Rosenkrans fra Brasilien





BEST FATHER    KRONBORG    DAD A STAR
Sejlede Mærskskib ind "MED KRONBORG OM STYRBORD" (se en video / hør sangen)



Indsejling til New York, Manhattan

Jesus figuren over Rio de Janeiro, Brasilien Tre brødre skibsofficerer i Mærsk, ferie sammen i Brasilien
Tre Brødre Seniorofficerer i MÆRSK. Sejlede hvert sit skib på rutefart Sydamerika - Brasilien, tog på ferie sammen i Brasilien.

Flot klaret !

Indenskærs sejlads Grønland
På MÆRSK ruter Nord- og Sydamerika. Og i Søværnet Indenskærs sejlads i Grønland.

Svendborg 2007
Hjemme i Svendborg


Et skib er ikke 'bare et skib', for mig er et moderne skib en levende organisme, et velsmurt samfund med alle fornødenheder. Siden min lange oplevelse til søs som dreng har skibe været som en fortrolig ven, et stort trygt væsen med uanede muligheder. Bare at se et skib, at komme nær, komme ombord, og at sejle, altid har jeg elsket at sejle - lige meget hvad vejr, om så bølgerne slog bragende henover skibet, som en orkan med tårnhøje grønne bølger i Biskayen, eller i stormende kuling på vej til Færøerne. Som dreng nød jeg bare dette store trygge væsen. Efterhånden som jeg blev voksen opfattede jeg mere og mere den sublime verden ombord, den umådelige sum af dygtige menneskers kunnen, skibsbyggertraditioner, søfartstraditioner, kærlighed til den maritime verden, og respekt, en uundgåelig religiøs respekt for vældet. Skibet er som væsen suverænt, det behersker verdenshavene, og kommer i havn med ro og overblik, og atmosfære af fjerne lande. Et skib overvinder - på Guds nåde, og menneskers dygtighed - det frådende hav. Og man kan gå fra borde, iland på det tørre, og kan indtage den nye verden herfra. Også en bil er et frihedens væsen, men en bil er jo hjælpeløs overfor det våde element. I mine øjne har et skib også en særlig skytsengel som følger hvert eneste skib, og hver eneste af dets søfolk, i dets færd over de vilde vover. Der er sket fremskridt til søs, søfolk idag må ikke bare se hjælpeløse til at deres skib driver ind på kysten, til undergang og død. Skibe idag tordner afsted med tusind gange større vægt, i al slags vejr, tåge, mørke, storm og regn, uden at kunne se en meter ud. Elektronikken har sejret. Men dog - den årvågne styrmand, og den påpasselige maskinmester, er nu som før på sin post, nu omgivet af knusende stål, og hans indsats er altafgørende for skibets, lastens, og besætningens skæbne. I Guds hånd, som altid. Men ellers vil jeg sige at folk iland vist ikke altid forstår, når de ser et skib. Når jeg ser et skib, hilser jeg det, og ønsker 'god vind', Guds velsignelse og beskyttelse på sin vej. Og således Jer, mine dygtige sønner !




Hvem er så deres far ?

Far til Fire

   Isbjørnejæger m.m.  Grøndlandsfly DC4  BMEWS Atommissil Varsling   U. S. Coast Guard  
BMEWS Atommissil Varsling   BMEWS Atommissil Varsling   BMEWS Atommissil Varsling   Panserjægersoldat   Falckredder, brandmand, røgdykker Pensioneret / retired


Gæstebog    Facebook Kjeld Holsting     Webmaster KJELD A. HOLSTING      Postkasse